Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Przez to tracisz klientów! Jak szybkość strony wpływa na wyniki finansowe firmy?

5 min czytania
20 sierpnia 2023, 12:00
Spis treści

Nikt nie lubi czekać w kolejce

Wchodzisz do supermarketu, chcesz kupić tylko chleb. Bierzesz świeżo pieczony chleb, udajesz się do kasy, a tam…

Przez to tracisz klientów! Jak szybkość strony wpływa na wyniki finansowe firmy?

…długaśna kolejka. Spieszy Ci się, bo przecież masz jeszcze dziś tyle rzeczy do zrobienia. Stwierdzasz, że nie jesteś aż taki głodny. Rezygnujesz i wychodzisz.

Czy sytuacja wydaje Ci się znajoma?

Dokładnie taka sama sytuacja ma miejsce, gdy strona www zbyt długo się ładuje. 

Wydajesz tysiące na reklamę na Facebooku i Google. Użytkownicy wchodzą na stronę, a później szybko ją opuszczają.

Być może przez to tracisz niemały procent potencjalnych klientów. Jest to niebywałe marnotrawstwo czasu i pieniędzy.

Oczywiście szybkość wczytywania to nie jest jedyny problem jaki może wystąpić. Potencjalnych problemów może być dużo więcej, np. nieczytelna nawigacja, słaba jakość treści, słaby User Experience czy niedostosowanie się do Web Core Vitals.

Wszystko jest ze sobą powiązane, ale zawsze trzeba od czegoś zacząć optymalizację.

Szybsza strona = Większe zaangażowanie = Większa konwersja

Ile realnie możesz zyskać?

To zależy. Nikt nie będzie w stanie na to pytanie konkretnie odpowiedzieć dopóki nie wprowadzimy zmian.

Jedno jest pewne. Im więcej osób odwiedzających stronę tym większy będzie efekt.

Żeby nie było jednak tak tajemniczo to może posłużymy się kilkoma przykładami.

Amazon opublikował w 2009 roku artykuł, w którym opisali, że każda 0,1s opóźnienia w ładowaniu platformy kosztuje ich utratę 1% sprzedaży. (źródło)

Renault wykazało wzrost konwersji o 13% poprzez przyspieszenie wczytywania się głównego elementu na stronie (dokładnie chodzi o wskaźnik LCP). (źródło)

Swappie zwiększyło przychód o 42% na mobile poprawiając wskaźniki Web Core Vitals - w tym szybkość strony (źródło)

Rakuten 24 optymalizując szybkość wczytywania strony www zwiększyło między innymi przychód na jednego użytkownika aż o ponad 53% (źródło)

Im większa skala działalności tym efekt będzie bardziej widoczny jeśli chodzi o finanse.

W mniejszej skali może to nie być aż tak widoczne, ale to nie znaczy, że nie jest to równie istotne.

Zależy od sytuacji i budżetu jaki możemy przeznaczyć na optymalizację. Czasami strona jest zbudowana źle od podstaw i jedynym rozwiązaniem, aby faktycznie przyspieszyć stronę będzie zbudowanie jej od nowa.

Jak zmierzyć szybkość wczytywania się strony www?

Najbardziej popularnym narzędziem jest Pagespeed.

Możemy sprawdzić szybkość dowolnej strony www - wystarczy, że wpiszemy jej adres.

Informacja o wskaźnikach Web Core Vitals, które są mocno powiązane z szybkością strony możesz sprawdzić poprzez narzędzie Google Search Console.

Można również samemu przetestować wchodząc na daną stronę www. Jednak wtedy nie będziemy mieli żadnego konkretnego wskaźnika - tylko własna percepcja.

Warto przetestować również na słabszym internecie, bo realni użytkownicy nie zawsze mają dostęp do szybkiego internetu.

Wyobraź sobie sytuację, że potencjalny klient jest poza domem i zasięg internetu nie jest najlepszy. Tak się składa, że wyszukał Twoją firmę w google.

Wchodzi na stronę i czeka 3-5 sekund na załadowanie się każdej podstrony. Szybko ją opuści i przejdzie na kolejną stronę, czyli stronę konkurencji.

Optymalizacja czy budowa strony od nowa?

Praca nad optymalizacją szybkości strony często wiąże się z dylematem pomiędzy wydajnością, użytecznością, potrzebami biznesowymi i dostępnym budżetem.

Budując stronę od zera jest łatwiej, bo od samemu początku planujemy prace tak, aby uzyskać zadowalający końcowy efekt.

W przypadku już istniejących stron bywa to problematyczne. Zależy od tego jak wcześniej została zbudowana.

Nie zawsze będziemy w stanie uzyskać super wynik. Ale na pewno zawsze coś uda się poprawić.

Taką decyzję warto skonsultować ze specjalistą. Możesz skorzystać z bezpłatnej konsultacji na naszej stronie.

Jak poprawić szybkość strony www na Wordpressie?

Wordpress stanowi ok. 40% wszystkich stron w internecie. Dlatego opiszę jak można najmniejszym nakładem sił poprawić szybkość takiej strony.

Absolutną podstawą jest wtyczka cache - np. WP Rocket, W3 Total Cache, Litespeed.

Kluczową opcją jest tzw. Page Cache. Jeśli serwer obsługuje Redisa to warto go również wdrożyć na stronie.

Jest to szczególnie przydatne w przypadku statycznych podstron, bo możemy wtedy bardzo mocno zredukować czas wczytania strony.

Wordpress posiada bazę ok. 60 000 darmowych wtyczek. Dostajemy możliwość implementacji dużej ilości funkcjonalności. Ale coś za coś.

Zbyt duża ilość wtyczek spowoduje znaczny wzrost czasu ładowania się strony. Warto ograniczyć je do absolutnego minimum.

Warto też wspomnieć o skompresowaniu oraz lazy-loadingu obrazków. Jeśli nie są niezbędne to ogranicz również skrypt zewnętrzne, takie jak livechaty, tag managery, pixele itd.

One również mocno obciążają wczytywanie się strony - szczególnie na mobile.

Podsumowanie

Szybkość ładowania strony www jest kluczowa w kontekście naszych celów biznesowych.

Przekłada się to na realny wzrost wskaźników finansowych.

Nie dbając o to podkładamy kłody pod nogi sobie i naszym potencjalnym klientom.

Zastanawiasz się czy Twoja strona jest wystarczająco szybka?

Zapisz się na bezpłatną konsultację.

Dla firm
Checklista przed wykonaniem strony www
Ta checklista ułatwi Ci przemyślenie tego co powinno znaleźć się na Twojej stronie www.
Pobierz checklistę
Checklista przed wykonaniem strony www
Strzałka

O autorze

Ponad 10 lat zajmuję się tworzeniem stron i sklepów www. Jako samouk, bez doświadczenia komercyjnego dostałem swoją pierwszą pracę.
Po kilku latach w branży zobaczyłem, że jestem w stanie robić to jeszcze lepiej - na własnych zasadach.
Tak powstała firma Webgravity i już 4 lata wraz ze swoim zespołem pomagam stałym i nowym klientom w rozwoju ich biznesów w internecie.
Bezpłatna konsultacja
Marcin Jamrogowicz
Marcin Jamrogowicz
Właściciel Webgravity
Główny programista
Webgravity logo
© Webgravity 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone